در باره بازگشت سردار اسد خان شیر کش به بختیاری پس از فتح بصره عثمانی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 18 اسفند 1390
بازدید : 6281
نویسنده : فریدون عباسی

 

درباره بازگشت سردار اسد خان شیرکش به بختیاری پس از فتح بصره عثمانی

 

 

 

راوی میگوید: اسدخان غیر از دز ملکان چند دز دیگر را هم در تصرف داشت ، هنگامیکه او از شاهزاده محمدعلی میرزا دولتشاه جدا شد، و به بختیاری بازگشت، آن هنگام دز اسد خان در تصرف حج (haj) حاج عبدالله خان برادر( وسردار خان پسر اسدخان) بود و جعفرقلیخان پسربزرگ او بود.

 

 

 

در ماجرای داوود خان و ماجرای تصرف دز

 

 

 

راوی میگوید: دز شهی shehi مدتها در تصرف اسد خان بود، تا به او اگهی رسید، که داوود خان چهارلنگ ، که ادعای ایلخانی چارلنگ و هفت لنگ بختیاری را میکرد، به زور دز شهی را تصرف کرده است. و از رعایای اسد خان مالیات میگیرد. او از برخی از شهرهای خوزستان هم نظیر شوشتر ودزفول به زور مالیات میگرفت ، و دز شهی را هم بابت مالیات اسدخان تصرف کرده بود.

 

( ماجرای رفتن مخفیانه اسد خان شیر کش در شب به بالین آداوید و مردن آداوید از ترس در بخش های پیشین بیان شده است.)

 

او میگوید: اسد خان بختیاروند، پس از مرگ دادودخان چهار لنگ بمنظور دوری از برادرکشی در بختیاری و دفع فتنه گری والی ؟ به شیراز اردو کشی کرد.

 

شاعر بختیاری میگوید:

 

بنه وار سیل زنم دروازه دز واز شاه اسد وا تیل شیر رهدن سی شیراز

 

ترجمه بفارسی معیار: (از محل ) بنه وار نگاه میکنم دروازه دز باز(است) شاه اسد با شیر بچه (اش ، پسرش جعفرقلیخان) بسوی شیراز رفتند.

 

اسد خان ، شاه اسد هیچگاه از قدرت خود علیه بختیاری ها استفاده نکرد، و هرچه در توان داشت ، علیه دشمنان بختیاری بکار میبرد. ( قول راوی)

ولی پس از کشته شدن اسد خان بختیاروند بوسیله زهر در قهوه ( مانند قهوه قجری) سپاهیان او در شیراز متفرق شدند ، برخی به بختیاری بازگشتند، و بسیاری از آنها در شیراز ماندند، که خانواده ارشدی های بهداروند ار این گروه هستند.

 

تصرف دز اسدخان از سوی جعفرقلی خان

 

 

 

هنگامیکه اسدخان شیر کش با پسرش جعفرقلیخان در شیراز بودند. دز اسد خان در تصرف عمو و برادر جعفرقلیخان، حاج عبدالله خان و سردارخان بود. ولی پس از بازگشت او از شیراز او به تنهائی دز را" استیدس" es-teydes تصرفش کرد. ( فعل "استیدن" بمعنی" گرفتن ، خریدن .."از آنجا که در زبان سومری وبختیاری بسیار پر بسامد است، در اینجا از زبان راوی ذکر شد.) . ( جعفرقلیخان از سوی مادر ازسردار خان برادر دیگر جدا بود، و احتمالاً دز را بازور از تصرف برادر وعموی خود خارج کرده است.) راوی ادامه میدهد، که فرزند حاج عبدلله خان اسد خان ثانی است. (ظاهراً این اسد خان با اسد خان دوم داماد صمصام السلطنه یکی نیستند.).





:: برچسب‌ها: دز اسد خان , داودد خان , عبدلله خان , دز شهی , متح بصره عثمانی , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
مازیار فرجی بیرگانی در تاریخ : 1393/6/3/1 - - گفته است :
بادرود
"شهر زور " نام واقعی شهر سلیمانیه فعلی است. جنگ مربوط به خان فیلی و دولتشاه و
اسدخان که در مقابل سپاه عثمانی بودند رخ داده است. -به گمان من اسدخان در این شهر یا حوالی آن جنگیده است. نه بصره - رجوع شود به خاطرات دولتشاه.

پیروز وپی ورز باشید

<-CommentGAvator->
ف.عباسی در تاریخ : 1391/4/8/4 - - گفته است :
جناب آقای محمودی سلام
هرچند موضوع عنوان شده دراینجا ارتباطی به مقاله مربوط به جعفرقلیخان ندارد، ولی توجه شما را به نوشته مورد تایید حاج علیقلیخان سردار اسعد جلب میکنم که در اصل سخن ما در آن مقاله تایید کار ایشان بود. در مورد کار های مرحوم مهراب امیری اگر دقت شود، ایشان بیاناتی خلاف کار ترجمه شده سردار اسعد را مشابه سردار ظفردر حد هتاکی تقریباً در مورد جعفرقلیخان در تمام کتب خود عنوان کرده اند، که دراصل شبیه کار برادر کوچک سردار اسعد ، سردار ظفر هستند. و شما بهر حال باید توجه فرمائید که یکی از این دو نفر را صادق بدانید، زیرا جمع اضداد که منطقی نیست. من قصد مجادله ندارم و مایل نیستم وقت خود را بیهوده صرف اتهام زنی کنم. و اصولاً برنامه ای برای پاسخگوئی در وبلاک ندارم. هرکس دیگری را متهم به فعل یا ترک فعلی کند. که صورت مجرمانه ای داشته باشد، باید بتواند آنرا اثبات کند.با تشکر از شما


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 483
بازدید کل : 48122
تعداد مطالب : 71
تعداد نظرات : 124
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com